Vår debattartikel kring utvecklingen i Lindesbergs lasarett

Just nu är det tydligare än någonsin hur viktigt det är att kommuner och regioner kan samarbeta kring samhällets sköraste personer. När coronaviruset har spridits över världen, till vårt län och in i de kommunala verksamheterna måste vi samlas kring gemensam kunskap och använda våra resurser på bästa sätt för att förhindra smittspridningen och för att vårda de som smittats och blivit sjuka.

Just nu görs det fantastiska insatser i sjukvården i kommunerna norra Örebro län, av undersköterskor, sjuksköterskor och läkare i människors hem, på äldreboendena, av vårdcentralerna och på Lindesbergs lasarett. Vi vill rikta vårt varmaste tack för allt det hängivna och goda arbete som läggs ner i denna kris.

Våren 2020 vet vi att våra möjligheter att klara att på kort tid bygga upp en beredskap för att ta emot hundratals patienter med en alldeles nyupptäckt sjukdom skulle ha varit mycket sämre utan Lindesbergs lasarett. Utan den gemensamma kapacitet som tre sjukhus utgör skulle sjukvården i Örebro län haft mycket svårare att få fram tillräckligt med intensivvårdsplatser på kort tid. Men inte heller en annan vår, i en annan tid, finns det tillräcklig kapacitet på länets sjukhus för att lägga ner något av dem.

De senaste åren har det förts en intensiv debatt om hur vi bäst organiserar sjukvården i vårt län. Det har i media och andra sammanhang spekulerats kring om att länets två mindre sjukhus skulle hotas av omorganisationerna och i förlängningen av nedläggning. Så är det inte. Lindesbergs lasaretts uppdrag är mycket större än så. Rollen att vara sjukhuset närmast medborgarna i den norra delen av länet kan inte andra sjukhus fylla. I det utredningsarbete som nu pågår kring utvecklingen av framtidens sjukvård i Region län slås det fast att alla tre sjukhus är nödvändiga delar av vår gemensamma sjukvård. Vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde i april beslutades om ytterligare direktiv för att stärka Lindesbergs lasaretts roll i organisationen och att säkerställa att ansvar och mandat för att etablera och utveckla länsdelsvisa mötesplatser sker genom ett tydligt ledarskap på plats.

Det planeras förändringar av arbetet på akutmottagningen i Lindesberg. Regionen kommer under en övergångstid behålla kirurgläkare i bakjour för att kunna rycka in vid akuta fall om det skulle behövas. Detta för att kunna följa upp konsekvenser av beslutet.

Det som är synd är att det florerar så många olika siffror, sanningar och rykten. Vi har full förståelse för att det skapar oro och osäkerhet om vad som egentligen är sant.

Närheten mellan sjukhuset och vårdcentralerna och till den kommunala vården och omsorgen ger oss goda förutsättningar för att det ska vara patienten och inte organisationen som är i centrum. Det är en styrka att bygga vidare på. Samtidigt måste vi se nyttan av att Lindesbergs lasarett har kapacitet att på vissa områden erbjuda vård till många fler än befolkningen i närheten. Den utveckling som har skett inom lasarettet och i samverkan med länets andra två sjukhus är en utveckling att vara stolt över, kvaliteten på vården har blivit bättre och tillgängligheten har ökat.

Men vi tar gemensamt ansvar för att Lindesbergs lasarett ska finnas kvar och fortsätta utvecklas som en viktig del av en god och tillgänglig sjukvård …

I spåren av det som nu sker i världen kommer vi att ha anledning att fortsätta diskutera hur vården ska vara organiserad – nationellt, regionalt och lokalt. I den diskussionen är en god samverkan och dialog med de fackliga organisationerna en självklar del.

Vi socialdemokrater, oavsett om vi är i rollen som kommunalråd eller regionråd, har alla samma mål om en utbyggt och stärkt välfärd som kan låta människor växa, känna sig trygga och kunna bo i alla delar av vårt län. Vi har delvis olika problem och svårigheter som kräver olika prioriteringar och satsningar. Vi kommer kanske inte alltid vara överens i alla delar. Men vi tar gemensamt ansvar för att Lindesbergs lasarett ska finnas kvar och fortsätta utvecklas som en viktig del av en god och tillgänglig sjukvård och en välfärd som ger trygghet i alla delar av vårt län.

Annalena Järnberg

Socialdemokraterna, kommunstyrelsens ordförande i Hällefors