Öppet brev från vår ordförande till Ebba Busch och Jimmie Åkesson!

Hej Fru Busch och herr Åkesson!

Det var länge sedan ni hörde av Er! Så frånvarande under pandemin och relativt tysta och förslagsfattiga under partiledarträffarna där pandemin diskuterades! Ett tag så undrade jag på riktigt om ni mådde bra och hade hälsan i behåll utifrån Covid-19! Så frånvarande var ni!

Men nu verkar det som att ni har ”vaknat till livet” igen.

När jag var en ungdom så minns jag att min far alltid sade till mig att jag skulle försöka väga mina ord innan jag uttalar mig. Man skulle alltid bemöta motståndaren med respekt, sade far min. Långt ifrån ert sätt att agera alltså! Det som ändå förvånar mig är att Sveriges politiska debattklimat tillåter er olyckliga debattretorik och svensk media verkar blunda för detta! Inte ens under Olof Palmes sista tid då den politiska debatten hade hårdnats visade partiledarna en sådan omdömeslös stil som ni visar nu! Att ha mage att påstå att ”Sveriges regering med berått mod tillåtit en stor smittspridning!” är för mig inget annat än absurt!

Och Du herr Åkesson; Du har också ”vaknat till livet” nu. Dock fortfarande med den gamla vanliga populistiska metodiken som kretsar kring att använda ord som du egentligen inte har en aning om vad de innebär!

Till exempel verkar det som att du inte har någon aning om ordet massaker, när du beskriver pandemins effekter i Sverige!

Frågan är om detta oförstånd kan bero på att du aldrig upplevt en mänsklig massaker eller kris!

Den närmaste krissituation du upplevt är väl när du åkte till Turkiet för att dela ut flygblad till utsatta flyktingar där du sedan blev utvisad. Och detta gjorde du fastän myndigheterna hade klassat Covid-19 som en ”samhällsfarlig sjukdom” då.

Martin Luther King sa en gång; ”Det värsta är inte de onda människornas ondska utan de godas likgiltighet.” Därför kan vi aldrig tillåta att onda värderingar normaliseras.

Så fru Busch och herr Åkesson; var snälla och håll avståndet!

/John Omoomian (S)

Lindesbergs kommun