Regeringens budget för ett starkare samhälle!

Magdalena Andersson (S), finansminister

I dag har jag presenterat regeringens förslag på statsbudget för nästa år. Regeringen har rustat Sveriges ekonomi och därför kan vi lägga nya reformer för att bygga vårt samhälle starkare.

Vi socialdemokrater kommer aldrig acceptera att människor skjuts på öppen gata, att pensionärer som jobbat hela livet inte får pengarna att räcka till och att ungdomar som mår dåligt inte får hjälp i tid. Det här kan vi bara lösa med ett starkare samhälle och därför lägger vi mer pengar på att bekämpa brotten, ta hand om våra äldre och anställa fler i välfärden.

Vi har förhandlat budgeten tillsammans med Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna. Som i alla förhandlingar har vi fått ge och ta, men vi har redan fått igenom flera av de reformer som vi socialdemokrater gick till val på.

Nu vill jag be er alla om hjälp att påminna svenska folket om all den socialdemokratiska politik vi nu genomför, till exempel stärkt ekonomi för landets fattigaste pensionärer och mer pengar till att anställa lärare, undersköterskor, sjuksköterskor och poliser.

Vårt parti är som starkast när alla hjälps åt. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Du kan till exempel prata med vänner, bekanta och kollegor. Du kan också vara aktiv på sociala medier tillsammans med många andra partivänner, här är tre saker som du kan göra:

Med vänliga hälsningar,
Magdalena Andersson (S), finansminister