Har du elbil? Nu kan du snabbladda vid Enellys i Lindesberg!

Lindesbergs kommun vill bli ledande i länet på laddstationer för elbilar. I onsdags invigdes den första laddstationen i en större satsning på infrastruktur för elbilar.

Har du en elbil? Vill du kunna ladda den snabbt? Nu har kommunstyrelsens ordförande Irja Gustavsson (S) och Linde Energi ABs VD Jens Isemo invigt en ny snabbladdningsstation för elbilar vid Enellys i Lindesberg. Det var också startskottet för en rejäl satsning som skall sätta Lindesberg på kartan när det kommer till antalet laddstationer. Förhoppningen är att det här skall få fler att tanka el än fossilt bränsle i framtiden.

Satstningen är ett samarbete mellan Lindesbergs kommun, LIBO och Linde Energi AB. Det är operatören Clever som står för driften av laddstationerna. På invigningen berättade Irja och Jens att siktet är inställt på att det snart ska finnas totalt 15 laddstationer för elfordon mot dagens sex stationer. Med den här satsningen blir Lindesbergs kommun ledande i länet och förhoppningen är att detta ska leda till att  fler väljer att köpa elbilar i framtiden.