Stoppa utvisningarna till Afghanistan

Socialdemokraterna i Lindesbergs kommun kräver ett omedelbart stopp av utvisningar till Afghanistan

Vi har under den senaste tiden sett en kraftig upptrappning av det osäkra läget i Afghanistan och med det vill vi att utvisningarna till landet stoppas.

Argumenten är flera, barnkonventionen, UD som avråder oss svenskar från att ens åka dit, Svenskar som är där bedöms inte kunna röra sig i landet utan livvakt, krigets framfart m.m.

Detta land skickar vi människor till och vi vill nog inte ens föreställa oss vad resultatet kan vara väl i landet.

Den 15 juni 2017 var det ännu ett blodigt dåd i staden Kabul och dagen efter den 16 juni 2017 kunde man läsa migrationsverkets senaste rapport om säkerhetsläget i landet, där man slår fast att läget i Afghanistan har försämrats och att framtidsutsikterna för landet är mörka.

I migrationsverkets rapport lyfter man även att Afghanistan visst har lugna områden men som även de är berörda av kriget i landet, man behöver lyfta frågan om vilka provinser som kan anses säkra att utvisa människor till säger migrationsverket i rapporten, här upplever vi att samtliga provinser i nuläget bör vara undantagna från möjlighet för utvisning till.

Vi socialdemokrater i Lindesbergs kommun anser inte att vi ska bidra till att skicka människor till ett sådant öde, vi står för möjligheter och ett samhälle där vi skapar framtidstro och detta är raka motsatsen till vad vi anser rätt.

Vi vill med denna skrivelse tydligt uppmana migrationsverket att inte utvisa människor till Afghanistan oavsett provins och att man omedelbart stoppar detta, om så endast under en period fram till dess att läget i landet blivit säkrare.

Daniel Andersson

Ordf. Lindesbergs Arbetarekommun